Tuesday, November 15, 2005

C H E W S U R E T I E N
von Hans Heiner Buhr

Chewsuretien liegt im Norden Georgiens, in den Bergen des Kaukasus. Seit Hunderten von Jahren wird dieses Gebiet von den Chewsuren bewohnt. Die Chewsuren sind zweifellos Georgier, zudem sind sie orthodoxe Christen mit vielen vorchristlichen und archaischen Traditionen in ihrem Leben und Religion. Der berühmte deutsche Ethnologe Gustav Radde hatte Chewsuretien 1876 bereist. Danach veröffentlichte er 1878 sein Buch "Chew'suren und ihr Land", in welchem er erstmalig sämtliche verfügbaren Informationen über die Chewsuren und ihr schönes Gebirge gesammelt hat. (Radde, Gustav, Chew'suren und ihr Land. Kassel, 1878.) Ich habe einen Chewsuren erstmalig im Herbst 1996 getroffen. Der Chewsurete Jago Arabuli war der "Tamada" bei einem Festmahl in Telavi in Ost-Georgien, in Kachetien. Wundern sie nicht nicht, wenn ich von "meinem" ersten Chewsuren spreche, denn er sprach fließend deutsch zu mir. Wir wurden Freunde, und daher wurde ich auch bald ein Freund von Chewsuretien und seinen außergewöhnlichen Menschen ...

Die Kisten, Tschetschenen, Tuschen, Chewsuren und Pshaws
Einer tief schürfenden Geschichte der Kisten aus dem Pankisi-Tal mit sehr interessanten Einsichten auf die anderen Bergbewohner aus dem Kaukasus - ein wunderbare Arbeit über Georgiens Pankisi-Tal: Eine enthnografischer Überblick von Shorena Kurtsikidze und Vakhtang Chikovani von der Kalifornischen Universität, Berkeley
Lesen Sie die ganze Arbeit hier:
Georgia's Pankisi Gorge: An Ethnographic Survey (pdf)

Ein Auszug: "Historisch waren die georgischen Bergbewoher von Chewsuretien, Pshavi und Tuschetien unabhängig von dem Georgischen König. Diese Regionen war Grenzregionen und in der territorialen Aufteilung Georgiens nicht miteingeschlossen. Örtliche Prinzen (Vasselen des Königs) regierten dort und die allgemeine Bevölkerung hat selbstständig gelebt. Die Situationen der Bewohner dort waren ganz verschieden. Diese Einwohner an den südlichen Hängen der kaukasischen Bergketten standen unter dem direkten Schutz der georgischen Könige. Sie waren frei von Steuern. Sie schützten die Grenzen Georgiens vor einer Invasion aus dem Norden und sie beteiligten sich an den militärischen Auseinandersetzungen der georgischen Könige. Im Gegenzug haben sie eine administrative und religiöse Autonomie gehabt. Im 17. und 18. Jahrhundert hatte die russische Verwaltung, um seine südliche Flanke zu schützen, entschieden Kosaken im Gebiet desTergi Flusses zu stationieren. Die Bevölkerung von Pshavi, Chewsureti, und Tusheti hat eine ähnliche Rolle auf den südlichen Hängen des Kaukasus gespielt. Erstaunlich ist, dass im 19. Jahrhundert ein Reisender die Chewsuren mit den alten Einwohnern von Zaporozhie (d.h., den Vorfahren der Kosaken) verglichen hat. Viele Chewsuren und Tushen dienen heute als Grenzpatrouille im Georgischen Militär".


Similair Link:
Georgia's Pankisi Gorge: An Ethnographic Survey
Shorena Kurtsikidze, University of California, Berkeley
Vakhtang Chikovani

Abstract: The Pankisi Gorge region is located just south of the Georgian-Chechen border in the Republic of Georgia. Most of the inhabitants of the region are descendents of ethnic Chechen and Ingush, known as "Vainakh" or "Kists." Since 1994, Pakisi has witnessed an influx of refugees from the Russian-Chechen crises, affecting an already difficult economic and social environment and leading to an increase in crime. Tensions have broken out between Georgia and Russia stemming from fears of Chechen political activism and an increase in Islamic radicalism in the Pankisi Gorge, and since September 11, 2001, the United States has become involved in the region. This paper gives an ethnography of the various groups of the Pankisi gorge, particularly the Kist ethnic group -- discussing the migration of the various groups into the region, their family and kinship structures, and their customs -- and comments on the current situation of the region's inhabitants.

Bilder von der Georgisch-Tschetschenischen Grenze, 1970- 1980
Eine visuelle Anthropologie der Peripherie

The Russian serviceman and ethnographer Arnold Zisserman who spent 25 years (1842-67) in the Caucasus, believed the exotic group of Georgian highlanders, dwellers of these steep mountains, were descendants of the last Crusaders. The publicity attracted by his opinion renewed the interest in the ethnography of this super-periphery of Europe. In addition, the political situation of that period served as a feeding background of this interest, since at that time Russia had already been conducting a war against the unconquerable Muslim highlanders of the Caucasus for almost a half a century.

In Zisserman's time, most of the Khevsurs, who were under constant threat of attacks from the North Caucasus, were still forced to live in isolated medieval fortress-villages. The hypothesis that the Khevsurs had a Frankish ethnic background was based on the fact that their folk culture: the material, social and religious practices, greatly resembled a style of the Crusaders. Khevsur men, covered and dressed in chain mails and armed with broadswords, wore garments decorated with crosses. They worshiped flags-crosses and considered themselves permanent members of the army of the sacred flags and guards of Georgian kings. For the Khevsurs a major task was defending the northern borders of their country, as well as protecting and strengthening the folk version of Christianity, the religion of their ancestors.

In fact the Khevsurian mythology is a local version of a holy war ideology. At the same time these testaments (as the locals call their myths) are oral histories of the military actions under the guidance of holy flags-crosses. In a very dramatic manner the Khevsurian myths portray wars of old that have resulted in the conversion to Christianity and georgianization of unbeliever and pagan highlanders of the Central Caucasus. These myths are rich in socio-cultural context; they narrate stories of the past through the description of fights and confrontations between the local heroes, so called Sons of God and the adverse creatures, smiths-ogres.

Photos here >>>

Blog about Khevsureti:
http://khevsureti.blogspot.com/

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